Ducati Supermono - Ducati Silinder Tunggal yang Pertama
Ducati memperkenalkan enjin silinder tunggal baharu-baharu ini yang digelar 698 Mono, bagi model Hypermotard 698 Mono. Mereka kemudiannya mengikuti jejak tersebut dengan memperkenalkan sebuah motosikal motocross yang turut menggunakan enjin silinder tunggal yang digelar Desmo450 MX. Tetapi, kedua-dua motosikal ini bukanlah kali pertama Ducati menggunakan enjin silinder tunggal dalam zaman moden, kerana terdapat sebuah jentera silinder tunggal pada abad ke-90an yang digelar Ducati Supermono.
Motosikal ini direka khas untuk mengambil bahagian di dalam siri perlumbaan Supermono di benua Eropah.
Enjin Ducati Supermono sebenarnya berasal daripada enjin V-Twin 90-darjah model Ducati 888 Corsa. Jurutera Ducati kemudiannya membuang piston di bahagian belakang dan meninggalkan piston di dalam silinder depan sahaja. Tetapi, kedua-dua silinder masih mempunyai rod penyambung piston (conrod atau lebih dikenali sebagai jackrod di Malaysia). Oleh itu, conrod belakang menjadi pengimbang kepada piston dan conrod depan, tanpa perlu menggunakan syaf pengimbang (balancer shaft). Gas daripada enjin dibuang melalui ekzos Termignoni. Terdapat dua versi, satu yang menggunakan piston dengan gerek 100mm berkapasiti 549cc, manakala versi piston gerek 102mm berkapasiti 572cc. Enjin ini dapat menghasilkan kuasa maksimum 75hp.
Spesifikasinya casisnya juga amat tinggi, seperti fork terbalik Öhlins 42mm di depan dan monoshok Öhlins DU2041 di belakang. Cakera brek depan dibuat daripada besi tuang dan dicengkam oleh kaliper perlumbaan Brembo P4 30-34.
Bagi mengurangkan keberatan motosikal, fairing badannya selain kerangka belakang, tangki minyak, braket pemijak kaki, kotak udara, serta pemegang meter diperbuat daripada gentian karbon. Bahagian-bahagian enjin seperti penutup-penutup klac dan magneto, pelaras rantai dan pengikat fork diperbuat daripada magnesium. Pendekatan ini menghasilkan sebuah motosikal dengan keberatan 125.6kg!
Rekabentuknya dihasilkan oleh Pierre Terblanche yang akhirnya merekabentuk model-model Ducati yang lain seperti ST2, ST3, ST4, Multistrada generasi pertama, dan sportbike 999 setelah Massimo Tamburini (perekabentuk 916) berpindah ke MV Agusta. Rekabentuk Supermono sebenarnya memainkan peranan dalam pembentukkan rekabentuk 916.
Hanya 67 buah Ducati Supermoto dihasilkan di antara 1993-1997.