Honda X-ADV Generasi Baharu akan Muncul
Honda X-ADV baharu sedang dibangunkan dan akan muncul kelak.
Konsep motosikal Honda X-ADV ditunjukkan kepada khayalak ramai di EICMA 2015. Ia merupakan sebuah jentera revolusi baharu, kerana ia berbentuk sebuah skuter besar tetapi menggunakan enjin 745cc, dengan transmisi tanpa tuil klac, dan dengan tayar adventure serta mod tunggangan GRAVEL yang boleh digunakan di dalam keadaan off-road. Motosikal ini sebenarnya berasaskan casis, enjin dan transmisi DCT (dual clutch transmission) daripada banjaran model NC750. Oleh itu, tidak kurang juga mereka yang menjadi keliru apabila kita cuba menerangkan ciri-ciri motosikal ini kepada mereka.
Konsep ini kemudiannya menajdi motosikal produksi selepas itu. Ternyata konsep ini popular kerana ia menjadi inspirasi kepada pembuat motosikal yang lain seperti Peugeot XP400, Kymco DTX360, WMoto XDV150 dan XDV250. Honda turut melancarkan model-model yang lebih kecil seperti ADV160 di Malaysia, serta ADV150 dan ADV350 di pasaran lain.
Honda memperbaharui X-ADV ini pada 2020 dengan menukar sedikit daripada rekabentuknya
Tetapi Honda telah memfailkan paten bagi X-ADV baharu di Jepun. Pada asasnya, rekabentuknya masih mengekalkan bentuk X-ADV yang asal tetapi terdapat beberapa perubahan yang ketara.
Mula-mula sekali, lampu depannya akan dipandahkan kepada bahagian sisi. Setiap unit lampu mempunyai mentol 3 LED, manakala sebuah barisan LED menjadi lampu siang di bahagian atas. Setiap mentol memainkan peranan masing-masing. Mentol di tengah merupakan lampu tinggi, manakala mentol pertama dan ketiga juga berfungsi sebagai lampu membelok.
Satu perubahan besar ialah ekzos yang akan dipindah ke posisi di bawah pelana. Posisi baharu ini akan memberikan penambahan sudut mereng, serta lebih ruang untuk memuatkan pemangkin ekzos. Ia mungkin akan mengurangkan kapasiti membawa barang di bawah pelana.