Isu Terkini

Julai 2024

Warta Roda / 30 Mei 2023

Berapa Kerapkah harus Minyak Brek Ditukar?

Minyak brek, atau lebih tepatnya bendalir brek (brake fluid), merupakan antara barang yang paling diabaikan oleh kebanyakan pemilik motosikal. Mengabaikan bendair brek merupakan suatu perbuatan yang amat berbahaya.

Bendalir brek jenis DOT 3, DOT 4 dan DOT 5.1 diperbuat daripada glycol. Oleh kerana ia dapat menyerap banyak haba dan melepaskannya selepas itu, ia juga digunakan di dalam cecair penyejuk (coolant) enjin.

Brek sesebuah kenderaan berfungsi dengan cara menukarkan daya kinetik (pergerakan) kepada haba. Dalam erti kata yang lain, sistem brek menahan cakera atau dram brek daripada bergerak dengan menggunakan geseran, justeru menghasilkan haba yang tinggi. Suhu cakera brek motosikal jalanan boleh menjangkau 160 darjah Celsius atau lebih tinggi, manakala suhu brek motosikal perlumbaan (jenis cakera keluli) boleh sampai ke 350 darjah Celsius. Sedikit-sebanyak haba ini mestilah diserap oleh bendalir brek.

Tetapi glycol "gemar" kepada kelembapan dan dapat menariknya daripada udara persekitaran. Bendalir brek yang lama akan mempunyai kandungan air yang tinggi di dalamnya, dan warnanya akan berubah daripada jernih keemasan kepada kehitaman. Apabila brek mencapai haba yang tinggi, air akan mendidih dahulu pada 100 darjah Celsius, dan wapnya akan membentuk buih di dalam paip brek dan menghalang pergerakan bendalir brek daripada pam ke piston di dalam kaliper. Sebab inilah brek motosikal yang tidak ditukar bendalir breknya akan terasa "lembut" (spongy) apabila ditekan. Malah, brek itu mungkin akan hilang sama sekali jika ia menjadi terlalu panas, contohnya apabila menuruni gunung yang curam.

Sebab inilah setiap bendalir brek yang baik memaparkan suhu mendidih "kering" (dry boiling point) dan suhu mendidih "basah" (wet boiling point). Suhu mendidih kering merupakan bendalir brek yang baharu tanpa sebarang kelembapan di dalamnya. Sebaliknya, suhu mendidih basah disukat apabila terdapat hanya 3.7% kandungan kelembapan di dalam bendalir brek tersebut. Contohnya, bendalir brek DOT 4 mempunyai suhu mendidih kering pada 260 darjah Celsius, tetapi suhu mendidihnya jatuh kepada hanya di antara 165 - 180 darjah Celsius dengan kehadiran hanya 3.7% kelembapan.

Selain daripada itu, bendalir brek yang lama akan mula bertukar sifat daripada cecair kepada bahan yang melekit seakan gel. Cebisan-cebisan kecil boleh tersumbat di dalam paip brek atau di lubang pam brek atau/dan kaliper, serta pam ABS. Keadaan ini boleh menyebabkan kelihangan kuasa brek kerana bendalir tidak lagi mengalir, mahupun brek terkunci kerana bendalir brek tidak dapat pulang ke pam brek dan melepaskan piston brek. Ia juga berkeupayaan menyumbatkan litar di dalam pam ABS dan menyebabkan fungsi ABS terganggu (lampu ABS juga menyala dan tidak padam).

Justeru bendalir brek WAJIB ditukar setiap 1 hingga 2 tahun, tidak kira samada ia masih kelihatan "cantik" atau hitam serta tidak mengira jarak perjalanan di dalam 2 tahun itu. Fakta ini juga terkandung di dalam buku pemilik kenderaan.

Tukarlah kepada bendalir brek yang sekurang-kurangnya DOT 4, tetapi daripada jenama yang boleh dipercayai. Anda juga boleh gunakan DOT 5.1 khususnya jika motosikal anda dilengkapi dengan ABS. DOT 5 diperbuat berasaskan silikon dan ialah bagi kegunaan yang lain. Kami akan bincangkan perbezaan gred DOT kelak.

Popular

  • Warta Roda

    Honda RS150R Tiba Dengan Warna Baru

  • Model Baru

    EICMA 2024: Moto Morini Alltrhike 450: Makin Meriah Segmen Kembara

  • Warta Roda

    Cikgu Pencen Ubahsuai Motosikal Untuk Bersihkan Kampung

  • Dari Litar

    Honda HRC - Repsol: Penghujung Suatu Era

  • Dari Litar

    Jorge Martin Cipta Sejarah, Pelumba Pasukan Satelit Pertama Jadi Juara MotoGP!

Artikel berkaitan

Honda RS150R Tiba Dengan Warna Baru

Cikgu Pencen Ubahsuai Motosikal Untuk Bersihkan Kampung

Honda BigWing Melaka Dibuka Secara Rasmi

Penunggang Motosikal Antara Yang Maut Dalam Nahas Tiga Kenderaan

Warga Emas Meninggal Dunia Motosikal Dilanggar Dari Belakang

Pos Malaysia Terima 1,092 Jentera Elektrik, MEV-1 Pro dari MODENAS

RXZ Twin Boss V2 Oleh FNG Works Akan Dipamerkan di Yokohama Hot Rod Custom Show 2024 di Jepun!

Kemalangan Kereta Dengan Motosikal Berkuasa Tinggi, Penunggang Maut

Disyorkan untuk anda
Dari Litar

Pelumba Negara Tampilkan Aksi Memberangsangkan

Tahniah buat para pelumba muda negara telah mempamerkan aksi yang cukup hebat dalam saingan FIM MiniGP World Finals.

Dari Litar

MotoGP Malaysia: Walaupun Raih Juara, Misi Pecco Belum Selesai....

Pecco akhirnya menerima bendera penamat sebagai juara diikuti Martin di tempat kedua dan kini mendahului carta dengan 24 mata manakala Enea Bastianini di tempat ketiga.

Dari Litar

GP Valencia 2024 Dibatalkan...Litar Untuk Pusingan Akhir Belum Dipastikan Lagi

Berikutan bencana banjir yang melanda beberapa buah bandar di Utara Sepanyol yang turut melibatkan komuniti di Valancia, pihak Dorna telah mengumumkan bahawa GP Valencia yang dijadualkan berlangsung pada 15-17 November nanti telah dibatalkan.

Model Baru

CFMOTO 675SR-R Dilancarkan Pada Harga Asas RM37,888

Bersempena dengan majlis perasmian CFMOTO Flagship Store Sendayan Motor, Mforce Bike Holdings Sdn Bhd telah melancarkan model sport terbaru iaitu CFMOTO 675SR-R.