Engine KTM 990cc Baharu Cadangkan Kedatangan KTM 990 Duke dan KTM RC990
Gambar-gambar tangkap curi KTM 990 Duke serta RC990 telah teredar di alam maya baru-baru ini, tetapi masih belum ada kata putus bilakah kedua-dua model ini akan dilancarkan. Tetapi, mereka memerlukan enjin yang baharu dan akhirnya, beberapa gambar enjin KTM LC8c baharu ini telah didedahkan di internet.
Enjin baharu ini masih merupakan varian LC8c iaitu "Liquid-Cooled 8-valve, Compact" yang bermaksud "Sejukan cecai, 8-injap, kompak." Ia digelar kompak kerana ia merupakan format dua silinder selari, berlainan dengan jenis V-Twin yang lebih sinonim dengan jentera kapasiti besar KTM. Apapun, enjin ini mula dilancarkan sebagai 790cc yang kemudiannya diperbesarkan gereknya daripada 88.0mm ke 90.7mm bagi mendapatkan kapasiti 889cc untuk model-model 890 Duke dan 890 Adventure.
(Enjin baharu di sebelah kiri, manakala enjin sedia ada di sebelah kanan.)
Cara paling mudah bagi membesarkan kapasiti enjin ialah dengan membesarkan gereknya (bore) tetapi gerek enjin lama telah diperbesarkan begitu banyak. Jadi apabila kita bandingkan enjin baharu dengan yang lama, kita mendapati bahawa silinder enjin baharu lebih tinggi daripada yang lama. Ini menunjukkan bahawa terdapat pertambahan lejang (stroke). Dengan turut memanjangkan lejang, sesebuah enjin akan juga mempunyai kuasa tork (tujahan) yang kuat serta penunggangan yang lebih lincah pada RPM rendah dan sederhana. Gerek yang terlalu besar membuatkan tork enjin dipindahkan ke RPM yang lebih tinggi dan enjin terpaksa diligat apabila memerlukan pecutan yang kuat.
Terdapat banyak perubahan pada enjin baharu ini. Salah satunya ialah liang-liang ekzos yang lebih lurus untuk memberikan pergerakan gas yang lebih efisyen. Selain daripada itu, terdapat juga kotak enjin, takung minyak, kepala silinder dan transmisi, termasuklah penyejuk minyak yang baharu. Liang pemeriksaan paras minyak enjin juga dipindahkan ke penutup klac.
Jika dipandang daripada depan atau belakang, takung minyak yang baharu mempunyai suatu ruang yang besar untuk pemasangan pemangkin ekzos yang lebih rapi agar memberikan tambahan kelegaan bumi serta pemusatan beban yang lebih baik.
KTM belum memberikan apa-apa spesifikasi teknikal buat masa ini, tetapi mesti ramai yang tertanya apakah prestasi LC8c baharu ini. Jika enjin 889cc yang sedia ada menghasilkan 119hp, enjin 990cc baharu dijangka menghasilkan di antara 130-135hp.
Enjin LC8c untuk KTM sebenarnya dihasilkan di kilang CFMoto hasil perjanjian di antara kedua-dua pembuat. Oleh yang demikian, adakah kita akan juga melihat model CFMoto generasi baharu yang menggunakan enjin 990cc ini? RR