Isu Terkini

Oktober 2024

Warta Produk / 17 Ogos 2023

Awas - Visor Helmet Copy-Ori Boleh Bahayakan Kita

Visor merupakan antara komponen helmet yang terpenting buat kerana ia melindungi mata dan muka pengguna. Tetapi ada pihak yang tidak bertanggungjawab yang membuat visor helmet tiruan (atau dalam bahasa kasar “copy-ori”) dan ia boleh membahayakan kita sebagai pengguna. Yang menakutkan ialah terdapat berbagai visor tiruan untuk model-model helmet yang popular di dalam pasaran dan bukan sahaja untuk helmet GIVI.

Visor helmet yang tulen (“ori”) sebenarnya telah diluluskan melalui sesuatu piawaian helmet sebelum ia boleh dipasang pada helmet yang dijual, mahupun sebagai alat ganti. Contohnya, visor untuk helmet GIVI M35.0 Scudo.

Helmet ini serta segala komponennya telah diluluskan di bawah piawaian ECE R22.06 (UN R22.06) yang merupakan piawaian terbaharu. Ia merangkumi banyak ujian rumit yang wajib bagi mendapatkan kelulusan.

  • Ketahan kepada tembusan projektil.

Untuk ujian ini, sebiji bola keluli 6mm ditembak kepada visor pada 290 km/h (80 m/s). Visor itu hendaklah menahan daripada ditembusi bola tersebut.

  • Tidak boleh pecah berkecai

Jika visor pecah, ia tidak boleh pecah berkecai kepada bahagian-bahagian kecil.

  • Ketelusan cahaya

Visor juga diuji samada cahaya daripada lampu isyarat jalan dapat dilihat melalui visor yang gelap, seperti sunvisor.

  • Pembiasan cahaya

Ujian ini melihat pembiaskan (refraction) serta  tahap pemesongan (distortion) cahaya. Visor yang lulus ujian ini memberikan pemandangan yang jelas. Bayangkan kalau anda pakai cermin mata yang memesongkan cahaya – pening kepala!

  • Ketahan kepada unsur-unsur

Akhirnya, visor diuji samada ia tahan calar. Visor yang diwawarkan mempunyai ciri anti-kabus diuji samada ia berkabus.

Ujian-ujian ini bukan sahaja dijalankan untuk visor utama, tetapi juga ke atas sunvisor (visor kecil di dalam) jika helmet itu mempunyai ciri ini!

Visor yang lulus ujian-ujian piawaian ini akan mempunyai suatu cop yang samada dicetak dengan laser atau dibuat sekali di dalam acuan visor.

  • E1 di dalam bulatan: Makmal berkanun di dalam negara manakah yang meluluskan visor ini.
  • 06300599-006603: Dua angka yang pertama iaitu “06” menunjukkan bahawa visor ini telah lulus piawaian ECE R22.06. Nombor selainnya ialah nombor fail model visor ini.

Percayalah, visor tiruan tidak melalui segala ujian-ujian yang dihuraikan di atas dan itulah sebabnya mereka boleh dijual dengan harga yang tidak masuk akal. Ia kerana pembuat visor tiruan tidak perlu membuatkan visor mereka lebih tahan kepada unsur-unsur yang boleh membahayakan pengguna.

Akhir kata, visor yang tulen merupakan ansuran yang terbaik buat kita kerana isu keselamatan tidak boleh dikompromi. Motosikal kita ada alat ganti, tetapi bolehkan kita gantikan mata dan kulit muka kita?

Popular

  • Warta Roda

    Lagi kes bengkel terbakar. Kali ini 7 buah motosikal hangus dijilat api!

  • Dari Litar

    Marquez Jatuh...Pecco Raih Juara

  • Warta Roda

    Lelaki tumbuk pemandu wanita selepas anak dilanggar.

  • Model Baru

    Vespa GTS 300 Classic - Harga RM31,900

  • Warta Roda

    Nahas Treler & Kereta: 5 Mangsa Disahkan Maut

Artikel berkaitan

Cardo Packtalk Pro Kini di Pasaran Negara

GIVI ASIA Lancarkan Kotak Simpanan Baru “THE MATTERHORN"

Arai Europe Persembahkan Topi Keledar Edisi Terhad, RX-7V EVO IOM TT 2024

Kilang baru di Thailand, Brembo Mahu Tingkat Jualan Di Asia Tenggara

'Product Recall' Untuk Suzuki GIXXER 250, GIXXER 250SF & V-Strom 250SX. Jentera pengeluaran Malaysia Tak Terlibat...

Akan Datang: Topi Keledar GoPro

Gracshaw Tampilkan Barisan Topi Keledar Edisi DC Superheroes

CFMOTO Jelaskan Penghasilan Motosikal Yamaha untuk Pasaran China Sahaja

Disyorkan untuk anda
Dari Litar

Marquez Jatuh...Pecco Raih Juara

Hasrat pelumba pasukan Ducati Lenovo, Marc Marquez untuk mencipta kemenangan sermpurna di Litar Americas tidak kesampaian apabila terbabas pada lap ke-9 walaupun ketika itu sedang mendahului perlumbaan dengan agak selesa. Terdahulu, Marc telah membuktikan dominasinya apabila meraih kemenangan dalam saingan Sprint tanpa sebarang masalah.

Pandu Uji

Suzuki V-Strom 800DE: Sesuai Untuk Perjalanan Jauh & Dekat

Tempat-tempat yang sempat aku singgah kali ini bersama Suzuki V-Strom 800RE. Ya....model kembara 800cc dari Suzuki ini adalah kesinambungan daripada model DE yang telah kami uji tahun lalu. Kini, lengkapkan siri keluarga V-Strom 800 dengan benar-benar bersedia di pasaran dan mampu merentasi kepelbagai rupa bumi, cuaca dan destinasi pengembaraan.

Warta Roda

Polis mula siasat kes pukul penunggang motosikal

Polis sedang menjalankan siasatan melibatkan insiden seorang penunggang motosikal dipukul penunggang lain di persimpangan lampu isyarat di Tampoi, di sini kelmarin.

Pandu Uji

Santai Bersama Yamaha: MT-09 Syok Ke Mana Sahaja!

Okay...sekarang masa untuk menikmati MT-09 V4 pula, Saya dan Redz bertukar-tukar motor, nanti boleh borak tentang perbezaan dan persamaan antara kami berdua. Tinggi Redz sekitar 168cm dan saya pula 179cm, mesti lah ada beza kan?