Bimota Tera Ditayangkan Akhirnya
Motosikal Bimota Tera telah dilancarkan di EICMA tempoh hari secara kecil-kecilan di pondok Kawasaki. Ya, Kawasaki, kerana pembuat dari negara Jepun itu telah membeli jenama Bimota pada 2019.
Seperti motosikal Bimota yang lain, model Tera ini mencirikan casis yang canggih. Khusus baginya ialah bahagian depan yang tidak menggunakan fork hidraulik tradisional, sebaliknya menggunakan sistem kendalian hab (hub steering). Nama Tera sebenarnya merupakan singkatan untuk TEsi con Regolazione di Altezza, yang bermaksud Tesi dengan ketinggian yang boleh dilaras. Model ini telah melalui penyelidikan dan pembangunan selama tiga tahun. Bahagian depannya merupakan evolusi kepada konsep kendalian hab yang diketuai oleh CEO Bimota, Pierluigi Marconi. Marconi-lah yang menghasilkan casis Tesi yang asal.
Bahagian pengendalian hab dikatakan lebih bermanfaat daripada fork tradisional. Fork akan termampat apabila kita membrek dan jarak gerakan itu tidak dapat lagi meredam bonggolan jalan pada masa yang sama. Oleh yang demikian, pengendalian motosikal terpaksa dikompromi. Ia juga sebabnya kenapa sesebuah motosikal susah untuk dibelok apabila kita sedang membrek dengan kuat. Sistem pengendalian hab ini dapat membahagikan daya membrek dan penyerapan bonggolan agar motosikal masih boleh dikendalikan dengan jitu.
Selain daripada komponen saspensi depan, turut terdapat beberapa ciri yang canggih, seperti kerangka yang menggunakan plat-plat aluminium serta komponen-komponen di mesin daripada bongkah aluminium (machined from billet). Komponen-komponen ini disambungkan kepada tetulang keluli.
Seperti Bimota Tesi H2 sebelum ini, Tera menggunakan enjin Kawasaki H2 1000cc dengan empat silinder dan dibantu oleh sebuah supercharger. Ia menghasilkan lebih daripada 200hp dan tork maksimum 137Nm.
Perbezaan kedua varian ini ialah Tesi H2 merupakan jenis sport/naked, manakala Tera merupakan jenis sport-tourer yang boleh dipasang dengan kotak simpanan barang sisi. RR