Isu Terkini

Julai 2024

Model Baru / 28 November 2023

Bimota Tera Ditayangkan Akhirnya

Motosikal Bimota Tera telah dilancarkan di EICMA tempoh hari secara kecil-kecilan di pondok Kawasaki. Ya, Kawasaki, kerana pembuat dari negara Jepun itu telah membeli jenama Bimota pada 2019.

Seperti motosikal Bimota yang lain, model Tera ini mencirikan casis yang canggih. Khusus baginya ialah bahagian depan yang tidak menggunakan fork hidraulik tradisional, sebaliknya menggunakan sistem kendalian hab (hub steering). Nama Tera sebenarnya merupakan singkatan untuk TEsi con Regolazione di Altezza, yang bermaksud Tesi dengan ketinggian yang boleh dilaras. Model ini telah melalui penyelidikan dan pembangunan selama tiga tahun. Bahagian depannya merupakan evolusi kepada konsep kendalian hab yang diketuai oleh CEO Bimota, Pierluigi Marconi. Marconi-lah yang menghasilkan casis Tesi yang asal.

Bahagian pengendalian hab dikatakan lebih bermanfaat daripada fork tradisional. Fork akan termampat apabila kita membrek dan jarak gerakan itu tidak dapat lagi meredam bonggolan jalan pada masa yang sama. Oleh yang demikian, pengendalian motosikal terpaksa dikompromi. Ia juga sebabnya kenapa sesebuah motosikal susah untuk dibelok apabila kita sedang membrek dengan kuat. Sistem pengendalian hab ini dapat membahagikan daya membrek dan penyerapan bonggolan agar motosikal masih boleh dikendalikan dengan jitu. 

Selain daripada komponen saspensi depan, turut terdapat beberapa ciri yang canggih, seperti kerangka yang menggunakan plat-plat aluminium serta komponen-komponen di mesin daripada bongkah aluminium (machined from billet). Komponen-komponen ini disambungkan kepada tetulang keluli.

Seperti Bimota Tesi H2 sebelum ini, Tera menggunakan enjin Kawasaki H2 1000cc dengan empat silinder dan dibantu oleh sebuah supercharger. Ia menghasilkan lebih daripada 200hp dan tork maksimum 137Nm.

Perbezaan kedua varian ini ialah Tesi H2 merupakan jenis sport/naked, manakala Tera merupakan jenis sport-tourer yang boleh dipasang dengan kotak simpanan barang sisi. RR

Popular

  • Model Baru

    EICMA 2024: Moto Morini Alltrhike 450: Makin Meriah Segmen Kembara

  • Warta Roda

    Cikgu Pencen Ubahsuai Motosikal Untuk Bersihkan Kampung

  • Dari Litar

    Honda HRC - Repsol: Penghujung Suatu Era

  • Dari Litar

    Jorge Martin Cipta Sejarah, Pelumba Pasukan Satelit Pertama Jadi Juara MotoGP!

  • Warta Roda

    Honda BigWing Melaka Dibuka Secara Rasmi

Artikel berkaitan

EICMA 2024: Moto Morini Alltrhike 450: Makin Meriah Segmen Kembara

Moto Morini Calibro 700 Masuki Pasaran Negara. Harga bermula RM35,888

Ducati Perkenalkan Panigale V2 & Streetfighter V2 Baru di Milan

EICMA 2024: Aprilia Tuono 457 - Jentera Jalanan Ada Aura

EICMA 2024: Nikmati Dunia Pengembaraan Dengan Voge Valico 800DS Rally

HLYM Perkenalkan Yamaha Y16ZR 6MRO Edisi Terhad – RM13,668

EICMA 2024: Fantic Caballero 700 Edisi Khas - Deluxe & Travel

EICMA 2024: Honda Perkenalkan CL500, Jentera Retro Moden

Disyorkan untuk anda
Warta Roda

Cikgu Pencen Ubahsuai Motosikal Untuk Bersihkan Kampung

Bermodalkan RM700, seorang pesara guru mengubah suai motosikalnya sebagai pe­ngangkut sampah dan me­lakukan kerja-kerja mengutip sampah secara sukarela di Kampung Lanai, di sini.

Warta Roda

Pos Malaysia Terima 1,092 Jentera Elektrik, MEV-1 Pro dari MODENAS

Motosikal dan Enjin Nasional Sdn Bhd (MODENAS) sehingga kini telah pun menyerahkan sejumlah 1,092 unit motosikal elektrik iaitu MEV-1 Pro khusus kegunaan pihak Pos Malaysia Berhad.

Model Baru

HLYM Perkenalkan Yamaha Y16ZR 6MRO Edisi Terhad – RM13,668

Hong Leong Yamaha Motor (HLYM) turut meraikan pencapaian bersejarah itu dengan menampilkan model edisi terhad iaitu Yamaha Y16ZR 6MRO.

Model Baru

EICMA 2024: Honda Perkenalkan CL500, Jentera Retro Moden

Model baru ini menyasarkan para peminat dua roda muda yang mementingkan gaya retro dengan spesifikasi moden.