Ducati Superquadro Mono, Enjin Silinder Tunggal Baharu daripada Ducati
Ducati telah mengumumkan enjin silinder tunggal baharu mereka yang digelar Superquadro Mono. Ia merupakan enjin silinder tunggal daripada pembuat negara Itali itu di dalam masa 30 tahun. Bukan itu sahaja, enjin ini merupakan yang paling berkuasa untuk mana-mana enjin silinder tunggal.
Superqaudro Mono (Quadro bermaksud "empat" kerana ada empat injap manakala mono bermaksud "tunggal") ini mempunyai 659cc dan dapat diligatkan ke 10,250 RPM bagi versi bukan perlumbaan. Ia boleh menghasilkan 76.4hp bagi versi bukan perlumbaan dan sehingga 83.4hp untuk kegunaan perlumbaan. RPM maksimum yang amat tinggi itu (bagi enjin silinder tunggal cc besar) dapat dicapai dengan kegunaan sistem injap desmodromic.
Selain daripada itu, enjin ini menggunakan piston dengan gerek (bore) yang terbesar untuk enjin silinder tunggal produksi, dengan ukuran 116mm. Piston itu sebenarnya diambil daripada enjin 1285cc yang digunakan oleh 1299 Panigale dahulu. Bezanya enjin Mono ini mempunyai lejang 1.6mm yang lebih panjang. Bukan itu sahaja, malah injap, kebuk pembakaran dan penalaan masa injap desmo juga berasal daripada 1299 Panigale. Apapun, 80 peratus komponen selainnya merupakan serba baharu.
Enjin ini sebenarnya bagi Hypermotard berenjin silinder tunggal yang sedang dibangunkan. Kali terakhir Ducati mempunyai sebuah Supermono ialah di antara 1993 hingga 1995. Ketika itu mereka hasilkan hanya 65 buah Supermono sebagai motosikal perlumbaan. Ia sebenarnya menggunakan enjin 2 silinder, tetapi hanya satu silinder sahaja yang ada palam pencucuh untuk menghasilkan kuasa. Sebuah silinder lagi digunakan sebagai pam udara untuk enjin.