Ducati Multistrada V4 RS (2024) Dilancarkan
Ducati Multistrada tidak pernah menggugurkan aspek lebih agresif berbanding dengan motosikal sport-touring yang lain, khususnya bermula versi yang kedua. Tetapi prestasi ini melonjak lebih tinggi lagi apabila pembuat dari Itali ini menghasilkan Ducati Multistrada V4 pada 2021. Tidak cukup itu, mereka menganjak lagi titik perbandingan dengan varian Pikes Peak. Tetapi, kalau hendakkan yang lagi unggul, Ducati Multistrada V4 RS (2024) pula dilancarkan.
Multistrada V4 ini sudah amat laju: Ketika Min uji motosikal ini, ia tidak suka ditunggang perlahan di bawah kelajuan 160km/h, dan paling selesa ialah kelajuan 180km/h ke atas. Namun, mungkin ada pelanggan yang mahukan varian yang lebih agresif agar dapat sampai Phuket dalam sehari dari Kuala Lumpur agaknya...
Maaf, kami hanya bergurau.
Apapun, Multistrada V4 RS ini dilengkapi dengan enjin Panigale V4 dan Streetfighter V4 yang digelar Desmosedici Stradale, berbanding dengan Multistrada V4, V4 S, dan V4 Pikes Peak yang menggunakan enjin Granturismo. Beza yang terbesar ialah enjin Stradale menggunkan sistem injap Desmo (desmodromic) manakala enjin Granturismo menggunakan sistem injap yang biasa.
Kuasa maksimum varian enjin Stradale ini ialah 180hp pada 13,500 RPM (2,000 RPM lebih tinggi daripada varian Granturismo), dengan tork maksimum 118Nm pada 9,500 RPM. Anda boleh lihat bahawa terdapat perbezaan 4,000 RPM di antara kuasa maksimum dan tork maksimum, bermaksud enjin ini ditala untuk memberikan daya tujahan dan pikap yang kuat. Selain daripada itu, nisbah mampatannya ialah 14:1 dan kira sudah agak tinggi untuk motosikal jalanan.
Fungsi Ducati Quickshifter ialah standard, tetapi varian Multistrada ini menggunakan klac kering STM Evo-SBK.
Ciri-ciri lain termasuklah kerangka belakang yang dibuat daripada titanium. Kerangkan ini mengurangkan 2.5kg daripada keberatan asal.
Ergonomik Multistrada V4 RS ini lebih agresif berbanding dengan varian yang lain. Pemijak kakinya diletakkan lebih tinggi dan ke belakang dan handelnya mempunyai bentuk yang berada di atas pengikat fork. Sebagai perbandingan, handel model Multistrada yang lain diunjurkan ke belakang agar penunggang duduk dengan lebih tegak.
Ciri-ciri elektroniknya juga baharu. Ia dilengkapi dengan fungsi empat pilihan kuasa enjin iaitu Full (Penuh), High (Tinggi), Medium (Pertengahan), dan Low (Rendah), selain daripada kawalan cengkaman tayar, kawalan wheelie (bukan "willy" ya, "willy" bermaksud kemaluan lelaki dalam bahasa kiasan), kawalan brek enjin, termasuklah quickshifter yang dikatakan tadi. Mod tunggangan termasuk Race, Sport, Touring dan Urban (Bandar).
Ducati Multistrada V4 RS (2024) dijual di Amerika pada harga USD37,995 (RM181,141.16) jadi, berapa harganya apabila sampai di Malaysia kelak? RR