BMW R 1300 GS (2024) Dilancarkan dengan Rasmi
Akhirnya, BMW R 1300 GS (2024) telah dilancarkan dengan rasminya semalam. Ia merupakan model GS yang serba baharu, justeru mempunyai banyak ciri yang telah dipertingkatkan.
Mula-mula sekali, rekabentuk baharunya membuatkan ia nampak lebih ramping dan ringan, berbanding dengan model yang lama. Sebenarnya, ia memang lebih ringan setelah BMW dapat mengurangkan 12kg kepada 237kg berbanding 249kg. Gaya bentuk lampunya juga bertukar daripada bentuk yang tidak simetri yang telah digunakan untuk berabad.
Enjin
Enjinnya masih merupakan jenis Boxer (dua silinder terlintang) sejukan cecair dan minyak yang merupakan identiti motosikal ini. Walaupun begitu, gereknya dibesarkan kepada 106.5mm, manakala lejangnya dipendekkan kepada 73mm. Nisbah mampatannya pula ditingkatkan ke 13.3:1 berbanding dengan 12.5:1. Sistem injap Shift Cam masih digunakan dan pembaharuan ini menaikkan kuasa maksimum kepada 145hp pada 7,750 RPM dan tork maksimum 149Nm pada 6,500 RPM. Walaupun kuasa maksimumnya masih tidak setinggi Ducati Multistrada V4 (170hp) dan KTM 1290 Super Adventure (160hp), torknya lebih tinggi daripada kedua-dua pesaing terdekatnya. Bukan itu sahaja, enjin BMW yang baharu ini membekalkan tork 130Nm di antara 3,600 hingga 7,800 RPM. Julat tork yang lebih lebar dan tinggi ini membolehkan motosikal ini memecut dengan kuat pada bila-bila masa diperlukan, serta lebih senang untuk membawa muatan yang lebih berat.
BMW telah juga berjaya mengurangkan 6kg dengan enjin baharu ini.
Casis
BMW masih mengekalkan suspensi Telelever di depan dan Paralever di belakang, namun sistem yang terdapat pada R 1300 GS ini digelar "EVO" (singkatan bagi evolution iaitu evolusi). EVO Telever yang baharu ini dikatakan dapat mengasingkan lebih banyak tindakbalas daripada suspensi kepada handel. EVO Paralever di belakang pula dibuat lebih kukuh bagi meningkatkan traksi tayar belakang.
Pembuat daripada Jerman ini juga menawarkan pakej suspensi Electronic Dynnamic Suspension Adjustment (DSA) sebagai pilihan tambahan. Ia merupakan pembaharuan kepada sistem ESA sebelum ini dan ia dapat melaras ketinggian motosikal secara adaptif. Penunggang juga boleh melaras ketinggian motosikal.
Ketinggian pelana penunggang ditetapkan pada 850mm seperti dahulu, tetapi terdapat 4 pilihan pelana, 3 pilihan posisi pemijak kaki, dan handel yang boleh dilaras.
Ciri elektronik
Motosikal BMW mestilah mempunyai ciri elektronik. Oleh itu, terdapat Active Cruise Control (Kawalan Jelajah Aktif), Front Collision Warning (Amaran Pelanggaran Depan), dan Lane Change Warning (Amaran Penukaran Laluan). Sistem kawalan jelajah itu menggunakan radar di depan bagi mengekalkan posisi dan kelajuan motosikal di kalangan lalulintas. Sistem Amaran Pelanggaran pula mungkin akan memperlahankan motosikal secara automatik jika ia mengesan potensi pelanggaran dengan kenderaan di depan. Sistem Amaran Pertukaran Laluan pula menggunakan radar depan dan belakang bagi mengesan kenderaan yang berada di dalam zon buta (blindspot) motosikal dan akan memberikan amaran kepada penunggang.
Opsyen aksesori
Sperti biasa, BMW menawarkan banyak aksesori. BMW R 1300 GS (2024) ini telah dipasangkan dengan ciri-ciri ABS Pro, kawalan jelajah, bateri lithium ion, pelindung tangan, pemanas tangan, tetapi masih banyak lagi aksesori yang boleh dipasang oleh pemilik seperti Driving Modes Pro, Headlight Pro, Seat heating, Intelligent Emergency Call, beg dan pembawa barang, pelindung enjin, dan sebagainya.
Harga
Model baharu ini akan mula dijual di UK mulai November ini. Harga bagi varian standard ialah £15,990 (RM91,647.90), manakala varian TE dengan spesifikasi yang lebih tinggi berharga £18,465 (RM105,834.41). Seperti biasa, harga ini merupakan untuk pasaran di sana sahaja, dan akan menjadi lebih tinggi apabila sampai di Malaysia kelak. RR